Dag 5 (16 mei '24) Maarssen- Wormer 90 km

16 mei 2024 - Wormer, Nederland

We verlieten ons logeeradres na een heerlijk ontbijt en leuke babbel met een ander echtpaar wat daar ook had overnacht en vandaag eveneens de reis fietsend zou vervolgen.

We fietsten een tijdje naast de Vecht met de talloze buitenplaatsen met villa's, herenhuizen en dito theekoepels in alle soorten en maten...wat een rijkdom en status straalde dit alles uit.

In Breukelen aangekomen zien we een prachtig kasteel en komt er nog steeds geen eind aan de prachtige statige gebouwen.

We passeren de gevangenis in Nieuwesluis en bereiken Loenen aan de Vecht waar ik terwijl ik de regenbroek aantrek, werd gepasseerd door een hardloper met een heel bekend gezicht. Het bleek Freek, van Suzan te zijn en even later passeerde hij wéér toen hij was omgedraaid (ik fietste inmiddels al hoor!)

Ik bedacht toen dat wij ons in een gebied bevonden waar wij wel eens wat meer BN'ers zouden kunnen tegenkomen en ditmaal in hun gewone dagelijks leven, want ja, het blijven ook gewoon mensen natuurlijk!

Door een afsluiting van een weg en geen vervangend knooppuntbordje hadden wij omgereden en daardoor wat extra km's gemaakt , máár...daardoor kwamen wij wel op een hele mooie voetgangers/fietsbrug wat er heel kunstzinnig uitzag en wij het Amsterdam-Rijnkanaal konden oversteken.

Dit is een druk bevaarde route voor vrachtschepen, die wij dus ook konden bewonderen vanaf de brug.

Via Nigtevecht kwamen we in Abcoude voor een heerlijke lunch om daarna de 5de provincie van de hele fietsroute binnen te fietsen, Noord Holland!

Via Oudekerk en Oudekerk aan de Amstel blijven we een tijdje naast de Amstel fietsen om vervolgens via Amstelveen onze hoofdstad Amsterdam te doorkruisen.

De vele omleidingen en wegversperringen hadden we getrotseerd en zonder kleerscheuren kwamen we achter het Centraal Station om met de veerboot het IJ over te steken.🥴

Dwars door natuurgebied 't Twiske, komen we met veel gedoe ( we misten wat bordjes), in Oostzaan en Zaanstad om bij de Zaanse Schans uit te komen....

En toen sloeg de vermoeidheid en irritatie toe; we zouden heel dicht in de buurt van ons logeeradres in Wormer zijn..EN DAT WAS HET NIET...we hadden weer wat bordjes gemist...wat een beproeving werden die laatste km's!!?

Uiteindelijk kwamen we dan toch echt bij ons slaapadres  wat een aangename verrassing bleek te zijn; het lag aan de Zaan en ons gast-echtpaar waren hele lieve, sympatieke mensen die ons meteen van een frisse versnapering op het terras trakteerden.

's Avonds naar de overkant van de Zaan bij een heel leuk 'bruin' café/restaurant heerlijk gegeten en nu lekker naar bed.

Morgen de laatste etappe van deze mooie Oeverlandroute, die we wat gaan aanpassen in km's.

1. Joke:
    17 mei 2024
    Wat een dappere afstand! En dus meer dan 90km!!! Respect hoor. Jullie hadden echt fijne adressen hè? Maar morgen weer snurken in de Havenstraat. Ik wens jullie hele mooie laatste kilometers zonder omwegen💋☀️💋
  2. San:
    17 mei 2024
    Totale dagafstand was 90 km. Het zou volgens de route 72 km moeten zijn. Ik zet de dagteller elke ochtend op -0- en als we bij een logeeradres kijk ik er weer op!
  3. Antoniet:
    17 mei 2024
    Wat weer een leuk verslag,wat zijn jullie een kanjers.
    In nieuwesluis in die gevangenis werkt Marian Nieuweboer vrouwe gevangenis.
    Nou nog ff door bijten vandaag, en dan ruiken jullie je eigen bedje weer
    We hebben van de verslagen genoten.
    Dikke kus en tot gauw
  4. Cindy:
    Respect…90 km!! Eelt op de billetjes? Succes met jullie laatste kilometers. xxx
  5. San:
    17 mei 2024
    Nee, geen eelt hoor. Sannie draagt een fietsbroek met zeemleren inzetstuk!!
  6. Wim:
    Lieve wielrenners,
    Eerst maar even een diepe buiging voor jullie. Van 72 uitgaan en 90 kilometers aan het eind van de dag op de teller is niet niks. De laatste meters dus echt werken. Maar mooi om te lezen en te zien. Dat de achtergronden bij het fietsen veel goed maken en de geest fris houden. Nog ff knallen dag 6 en dan kunnen jullie terugkijken op een mooie en bijzondere week.
    Zet m op nog ff
  7. San:
    17 mei 2024
    Hi Wimmie, terwijl ik jouw reactie lees, zitten we in Alkmaar op de Verdronkenoord aan de lunch. Bijna weer thuis!

Jouw reactie